Social Business og videndeling – fyraftensmøde med Louis Richardson

Jeg var til fyraftensmøde med amerikaneren Louis Richardson i dag. Louis er “Social Business Evangelist” hos IBM, og har en masse spændende tanker om dette emne. Social Business er det nye Corporate Buzzword, og noget alle virksomheder med respekt for sig selv, bør bruge tid på de næste par år – hvis de da ikke allerede er gået i gang. Social Business er født af de sociale medier som Facebook, Twitter, YouTube, etc. For at kunne arbejde “socialt” i virksomheden, skal funktionaliteter og muligheder fra de sociale medier bringes ind på virksomhedens serverpark.

Louis er ikke specielt glad for emails, og startede ud med et eksempel på hvordan emails dræber alt innovation og stavnsbinder os til indbakken.  Louis havde en gang en chef som ofte gik på weekend fredag kl 14. Når chefen kom tilbage til sin mailbox mandag morgen, så lå der 150 nye ulæste mails (desværre kender jeg selv alt for godt den situation, dog ikke helt så ekstremt). Social Business kan bla. hjælpe med at komme alle disse email til livs. Der er som sådan ikke noget galt med emails, men vi bruger dem bare forkert. Emailen skal ikke bruges til uendelig lange beskeder, men mere som et notifikationssystem. Dvs en kort besked som fx linker videre til et bedre medie eller informerer om at der er gang i en onlinedebat, som kunne være relevant for dig at deltage i.
Louis er fra IBM, og derfor fortalte han selvfølgelig også om deres løsning til virksomheder “IBM Connections”. Du kan her se en et lille eksempel på hvordan Connections kan hjælpe virksomheden.

Louis mener vi i fremtiden, i langt højere grad, vil arbejde tværfagligt, og ikke fokusere på titler men på kompetencer. Hvis du fx ved noget om blogging, så skal du selvfølgelig have mulighed for at give input til den projektgruppe som arbejder med dette, selvom du er kantinedame. Vores viden skal samles online, og ikke ligge på vores mailserver (som jo bliver slettet når medarbejderen forlader virksomheden). På denne måde kan vi i langt højre grad videndele, og vi beholder historisk viden. Vi skal – som Louis siger – gå fra at være en organisation, til at være en organisme.

En af Louis’ grundtanker er

My value is not how much I know,

but how much I share what I know

Jeg synes Louis rammer hovedet på sømmet her. Din viden kan gøre at et projekt ikke behøver at bruge 14 dage, på at genopfinde den dybe tallerken. Du kender det jo godt. Du har sikkert oplevet, tilfældigt, at dumpe ind i en projektgruppe. Du giver noget viden/information, som speeder processen betragteligt op. Hvis projektet ikke havde fået denne viden, så havde de brugt flere dage, eller uger på – i bedste fald – at komme til den samme konklusion. Prøv fx en gåde:

“En gedebuk stod med forbenene i Norge og bagbenene i Sverige. Hvem havde ret til at malke den?”

Hvis ikke du får hjælp til denne gåde, kan du måske gå i flere dage og tænke på hvordan den løses. Men nu får du så et lille tip fra en kollega: “husk at en buk er en han”… Er du nu tættere på løsningen?…

Svar på gåden:
“En gedebuk kan ikke malkes, og derfor kan hverken nordmanden eller svenskeren malke den.”

Du løste altså opgaven/gåden langt hurtigere, end du kunne have gjort uden din kollegas viden.

Louis sluttede med en række myter om Social Business. Jeg har fundet en YouTube, hvor du kan se ham præsentere disse myter. Hermed kan du også få en fornemmelse af hvordan han var som oplægsholder…super inspirerende!

4 tanker om “Social Business og videndeling – fyraftensmøde med Louis Richardson”

  1. Hej Martin

    Jeg var lige så begejstret som du, hvis ikke mere. Selv om det sikkert i sidste ende handler om sund fornuft når vi kommunikerer, så er der meget store perspektiver i social business. Tænk dig hvis alt det du og jeg har haft af mail-dialoger, møder og telefonopkald om dette og hint. Som både du og jeg også har haft med andre. Og dem, vi har informeret om de samme emner efterfølgende. Og al den tid nogen har brugt på at lede, vente, e-maile og gentage de samme ting. Der er virkelig meget at hente for virksomheder, som går seriøst ind i social business. Ikke kun tid, men også engagement, bedre idéer og en masse andet.

  2. Ja langt hen af vejen er der jo tale om sund fornuft. Og som Louis også sagde, så er Social Business jo ikke noget nyt. Det skal bare effektiviseres.
    Det ville jo være et rent “vidensmekka” hvis al det vi havde snakket om de sidste par år havde været samlet et sted 🙂
    Det er den helt rigtige vej at gå.

  3. Hei Martin! og takk for din vitendeling. Jeg har denne uken deltatt på StrategiTorget for Bank og Forsikring. Tema var hovedsaklig samhandling (co-operation)med kundene i fremtiden – hvilken strategi vil (og må!) de enkelte aktørene i bransjen velge? Det var mye IT relatert innlegg men også om hvor transparente vi utfordres til å være av marked og kunder. Sender over materiell så snart jeg får det. Snakkes

  4. Hej Martin.

    Godt blogget!

    Vi som sidder i tekniklaget, har jo i en del år efterhånden haft kendskab til udviklingen indenfor Social Business software, og har også gjort nogle tiltag for at nærme os understøttelse af nogle af de tanker som Louis var inde på.
    Men som han også sagde, så er der i høj grad tale om et kulturprojekt; et paradigmeskift indenfor måden vi arbejder sammen på, måden vi kommunikerer med hinanden på, og måden vi gør information tilgængelig på.
    Derfor har det været umuligt i praksis at drive sådan et skifte fra IT-afdelingerne rundt omkring. “Lysten” til Social Business SKAL komme fra oplevelser af “pains” i forretningen, og en forståelse af, hvordan en rimelig radikal nytænkning kan være med til at løse udfordringerne.

    Det der er RIGTIG spændende er, at vi jo allerede har genneført en masse af disse tanker i vores FYSISKE arbejdsmiljø. Mon ikke vi også kunne nyde godt af teknologiunderstøttelsen af vores “Levende” hverdag?!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *


*