Design din egen bog i Word (selvudgivelse og bogblok i Word)

I dag forstår jeg godt hvorfor forfattere ofte betaler sig fra at klargøre sin bog til print eller tryk. For to måneder siden kastede jeg mig ud i dette arbejde, fuldstædig udvidende om hvor stort et arbejde det var jeg stod overfor. En af grundende til at jeg tænkte det ville være en forholdsvist nem opgave, var at jeg besluttede at jeg ville klargøre den i Word, og det er altså et program jeg har rimelig godt styr på. Jeg ved mange vælger at benytte InDesign til dette arbejde, men jeg tænkte at det nok havde været et langt større arbejde, fordi jeg ikke har arbejdet så meget med det program. Det tror jeg egentlig også er rigtigt, men jeg havde nok bare ikke regnet med at det ville være såt stort et arbejde for mig, når nu jeg benyttede Word.

Men det er jo så også gået op for mig, at processen havde været langt nemmere, hvis jeg bare fra start havde været fuldstændig klar over hvordan de forskellige ting skulle gribes an. Jeg ville rigtig gerne have haft denne vejledning som jeg i dette blogindlæg præsenterer, det havde sparet mig for rigtig mange timer, og desværre også spildte penge. Flere af fejlene opdagede jeg desværre først da jeg stod med mit først (og anden) tryk i hånden. Nå, men “here it comes”…

Hvad er vigtigt at forholde sig til, når man som selvudgiver skal klargøre et bogdesign i Word (og hvordan styrer man funktionaliteten):

Sidestørrelse

Helt grundlæggende er det vigtigt at være bevidst om at den færdige version i word, skal have det endelig bogblok format. Hvis du vil lave en bog i A5 størrelse, så skal sidestørrelsen i Word være indstillet til den pæcise størrelse for et A5 papir. Hvis du vil bruge en standardstørrelse, så ændrer du til forskellige standarder i hovedmenu/Sidelayout/størrelse. Hvis du ikke kan bruge standarderne, så kan du lave din helt egen størrelse under Sidelayout/størrelse/flere papirstørelser. Det var jeg nødt til at gøre, da bod.dks mindste standard (som jeg gerne ville bruge), ikke var en standard (12 cm * 19 cm)

Margener

Åhhh margener…det har været et mareridt for mig at finde ud af hvad jeg skulle, og kostede desværre også en del lærerpenge, da den første udgave ikke var som håbet. Først havde jeg bare sat lige store margener – højre og venstre 1,5 cm. Jeg havde sat lige store margener i mangel af bedre. Jeg fandt senere ud af at Word kan håndtere spejling af margener, hvilket gør at man kan arbejde med forskellige margenstørrelse. Dette gøres her: Sidelayout/Margen/spejling.

Sidetal

Her dummede jeg mig i den første udgave. Jeg havde bare ladet sidetallet stå nede i højre hjørne på mine Wordsider. Men da jeg så fik første udgave af min bog, kunne jeg jo så se at sidetallet på hver anden side stod inde i bogryggen – ikke optimalt.  Derfor endte jeg med at placere sidetallet i midten. Hermed stod mit sidetal fint på alle side, og passede faktisk rigtig fint til mit bogdesign. Men i mange tilfælde vil man jo nok gerne have sidetallet til at stå til henholdsvis højre og venstre, og her har jeg altså endu ikke fundet løsningen i Word.  Måske nogen kan hjælpe mig i kommentarsporet herunder dette indlæg?

Ordopdeling

Jeg synes ofte Word laver nogle mærkelige orddelinger, hvis man bare accepterer Words standard. Men man har en række muligheder for at tilrette orddelingen. Du indstillinger orddeling i Sidelayout/orddeling. Og formentlig skal du igang med at lave en række manuelle rettelser i de orddelinger word laver.

Jeg endte faktisk med at droppe orddeling fuldstændigt. Det er en ungdomsbog jeg har skrevet, og det er altså bare langt mere behageligt at læse, når der ingen orddeling er.

Justering af linjer

Jeg rodede også rigtig meget rundt ift. justeringer at linjer. Jeg kunne simpelthen ikke gennemskue at det rigtige “bare” var at vælge den med lige venstre og højre (måske nok fordi denne fjerne mulighed var skjult i menuen, fordi jeg aldrig har brugt den), og så selvfølgelig acceptere den ekstra luft Word sætter imellem ordene for at udligne.

justeringlinjer

Lige mange linjer på hver side

Word drillede mig rigtig meget i denne situation. Den flyttede ofte de sidste  par linjer fra slutningen af en side over på den næste, så der pludselig ikke var det antal linjer på siden som der var på alle de andre. Jeg forsøgte rigtig meget før jeg fattede hvad det var der skete. Det er Word der som stadard sikrer at der ikke kommer til at stå enkelte linjer alene (eller “horeunger”, som det jo rent faktisk hedder på dansk), hvilket der ofte kommer til at ske lige før et afsnit, som slutter hen over et sideskift. Men jeg vil hellere acceptere, at der står en enkelt linje alene, fremfor at samtlige linjer ikke bliver udfyldt. Dette ændre man ved at markere alt tekst i bogen og gå til: Startside/Afsnit/linje og sideskift og fjerne fluebenet i “beskyt mod enkeltstående linjer”. I de ældre Word-versioner hedder det “beskyt mod horeunger”.

horeunger

Sideantal skal være deleligt med 4

Dette havde jeg ikke problemer med, men det er selvfølgelig vigtigt at huske, hvis man vil undgå blanke sider.

Valg af font

Det er jo altid et stort spørgsmål, hvilken font man skal vælge. Og det kommer jo meget an på hvilken type bog man skriver. Der findes ret mange guides ude på nettet til hvilke brugbare fonte der findes. Din udgiver har formentlig også nogle forslag, som du kan forholde dig til. Bod.dk i hvert fald. Hvis nogen har nogle gode indspark til valg af font, må I meget gerne skrive det i kommentarsporet, nedenfor.

Skjul sidenumre

Man vil normalt ikke have sidetal på de første og sidste sider. Her er tricket simpelthen at sætte en blank tekstboks over de sidetal du ikke vil have synlige. Du opretter en tekstbox under: Indsæt/teksfelt og så skal den formateres så teksboksen får hvid fyldfarve – det er den formentlig som standard. Copy/paste så tekstboxen hen over de sider du vil skjule.

Eksport til PDF

Når du så er helt færdig skal din bog selvfølgelig eksporteres som PDF. I de nyere versioner af Word er det nemt. Du skal bare trykke “gem som” og vælge PDF som filtype. Du kan også installere en række gratis pdf værktøjer. Hvis du har et godt PDF program, må du meget gerne skrive det i kommentarsporet, nedenfor.

InDesign

Som forklaret ville nogen nok vælge at benytte InDesign til sin bogblok. En dygtig InDesign-ekspert og en bekendt fra NewPub – Tina Filsø – har sendt mig en guide til InDesign, som hun har produceret til sine studerende. 1.InDesign Report – Tutorial new. Tina skriver til mig at det vil være en god ide at følge denne tutorial op med et par Youtubevideoer eller Lynda, og så skulle man være kørende.

God arbejdslyst!

Jeg håber nogen kan få glæde af denne guide. Skriv gerne kommentarer herunder, hvis I har andre guldkorn omkring Word og selvudgivelse. Jeg vil løbende opdatere dette indlæg.

8 tanker om “Design din egen bog i Word (selvudgivelse og bogblok i Word)”

  1. Prøver lige med stavekontrolslået til 🙂
    Hej Martin! Fin guide! Jeg tænker lidt om du udgiver via BoD.dk ligesom jeg selv? For gør du det behøver du slet ikke at bøvle med bogblokken, da de har dem helt færdige til at downloade – klar til brug! Der er også forklaret, hvad der bør stå på de første sider … hvorfor valgte du egentlig selv at opsætte bogblokken?
    Mht. font så har jeg kigget lidt i mine egne yndlingsbøger og fandt ud af, at jeg ville anvende Palatino Linotype i mine bøger … den er behagelig at læse …synes JEG altså 🙂

  2. Hej Connie,
    Ja, jeg udgiver via BoD.dk. Jeg har ikke hørt om at der skulle være nogen hjælp til af få lavet bogblokken? Derfor var jeg nødt til det selv. Det er nok vigtigt at sige at jeg udgav via den billige version (classic) og ikke comfort. Så måske det er der forskellen ligger?
    VH
    Martin Hans Jensen

    1. Hej Martin,
      Det har intet at gøre, hvilken version man vælger, for skabelonerne er frit tilgængelige for alle – man behøver ikke login eller noget! De ligger her:
      https://www.bod.dk/hjaelp/downloads.html
      … og der er bogblok-forlæg til 5 forskellige størrelse bøger 🙂 Nu ved du det ihvertfald til en anden gang, hvis du skal udgive i en anden størrelse 🙂
      Hilsen
      Connie

      1. Fantastisk Connie, mange tak for det link. Det kunne virkelig have været en god start for mig at benytte disse templates. Jeg havde dog måske ikke helt forstået, hvordan og hvorfor, som jeg nu har på den hårde måde 🙂

  3. Hej Martin.
    Mht. sidetal, så skal du inddele din tekst i sektioner. F.eks. kan du udelade sidetal i første sektion, og så starte med det ønskede sidetal i anden sektion. Det ønskede sidetal finder du frem til ved at formatere tallene, så de f.eks. kan starte med side 7.
    Hvis du ønsker at tallene skal stå i højre hjørne altid, skal du formatere tallene, således at du skelner mellem lige og ulige tal.
    Du sætter simpelthen talplaceringen op togange i stedet for en. Jeg håber du forstår min forklaring. Det er ret simpelt at gøre, når man ved hvordan, men det er svært at forklare.

    1. Mange tak for din kommentar Dothe. Jeg forsøgte lige at åbne Word og teste Højre/venstre sidetal af. Det gav mening for mig, da jeg fandt ud af at det er sidehoved instillingerne som styrer Lige/ulige. Så gav det pludselig sig selv:
      1: Åben dit sidehoved
      2: Sæt flueben i “forskel på lige og ulige sider”
      3: Indsæt så venstre sidetal i lige sidehoveder og højre sidetal i ulige sidehoveder (ulige sider er altid højresider i bøger og lige sider altid venstresider)

      Endnu en gang mange tak for input Dorthe. Jeg tilføjer det til mit blogindlæg.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *


*