Mærsk har i de seneste år investeret “big time” i nye kæmpe dieseldrevne containerskibe.
Endvidere har Mærsk lige offentliggjort at de køber olieprojekter i Afrika for 2,4 milliarder. Der skal bores i Kenya og Etiopien.
Mærsk er jo pt en stor spiller på verdensmarkedet. Men har de overhovedet set lyset? Er der overhovedet en fremtid i olie?! Og shipping?!…Olieafbrænding bliver formentlig i større og større grad udskiftet med andre og renere energiformer. Og shippingindustrien kan meget vel stå overfor en revolution pga fx 3D printning og dronelevering.
Hvis ikke Mærsk snart begynder at tænke sig rigtig godt om, så ender det med at de må dreje nøglen om. Man skal som virksomhed kunne “adapte” til verdens udvikling. Man uddør, hvis man desperat forsøger at holde fast i noget som ikke er der. I 1996 var Kodak det fjerde mest værdifulde varemærke i verden, og virksomheden sad på to tredjedele af fotomarkedet. Så kom digital fotografering, men Kodak blev ved med, febrilsk, at klamre sig til gammeldags filmruller, og da de til sidst indså at det nok ikke var fremtiden, så var løbet for længst kørt og Kodak gik konkurs. Blockbuster var verdensspillere ift. udlån af VHS og DVD. Men de forstod ikke at streamingtjenester som Netflix, HBO, etc, var ved at gnave deres eksistensgrundlag midt over, og måtte derfor til sidst dreje nøglen om.
Er Mærsk mon det nye Kodak eller Blockbuster?
Så bare et godt råd her fra Jensen – som jo ved alt 😉
@Mærsk: Hvis jeg var jer, ville jeg begynde at tænke i nye baner. Udvikling af droner til shippingindustrien kunne være et interessant marked. Og nye energiformer, kunne jo også være en mulighed.
KH
Martin
PS. Min konsulenthyre er 2.500 kr i timen 🙂
Update d. 23. november 2016: Mit blogindlæg kom i Politiken
Upadate d. 17. februar 2016: Det er som om mit læserbrev i Politiken, har fået sparket gang i debatten om Mærsks manglende evne til at “klæde sig rigtigt på” til fremtiden. Børsen har i hvert fald i disse dage flere artikler, som lyder til at være direkte inspireret af mit læserbrev.
Du kan læse Børsens indlæg her, men du behøver egentlig ikke, for SAXO banks inveseteringsdirektør (og de andre kloge hoveder), siger præcis det samme som mig 😉 Artikel i Børsen
Update d. 24. august 2017: Det virker meget som om MÆRSK har lyttet! 🙂 Det sidste halve års tid har Mærsk-kompasset peget direkte mod IT og digitalisering. De opkøber, og går i enorme samarbejder, med IT virksomheder. De ansætter en ny formand, som er en af de danmarks “tungeste drenge” inden for IT branchen. Endvidere frasælger de hele deres olieforretning for 47 milliarder…Hvad mon disse milliarder skal investeres i?… Jeg ser en langt lysere fremtid for Mærsk, end jeg gjorde den gang jeg skrev mit læserbrev til Politiken. Det virker i hvert fald til at Mærsk nu gør et ihærdigt forsøg for at undgå at blive det nye Kodak eller Blockbuster.
Nedenfor er et par referencer til Mærsks kursændring:
Mærsk proklamerede i slutningen af 2016 at de vil begynde at opkøbe IT virksomheder: http://energiwatch.dk/Energinyt/Olie___Gas/article9227694.ece
I februar 2017 fik Mærsk ny bestyrelsesformand: Jim Hagemann. Jim har begge ben plantet solidt i IT branchen (han er formand for it giganten Siemens, og har været adm. direktør for det tyske it-selskab SAP i fire år. Jim er vel en af danmarks tungeste drenge inden for IT området.
http://nyheder.tv2.dk/business/2017-02-08-her-er-den-nye-mand-for-bordenden-hos-maersk
I foråret 2017 meldte Mærsk ud at de ville indgå et gigantisk samarbejde med Microsoft og IBM om at få digitaliseret deres shipping industri (Internet og things, blockchain, etc) http://www.scm.dk/maersk-vil-digitalisere-i-samarbejde-med-microsoft
Den 21. august 2017 meldte Mærsk ud at de frasælger hele deres olieforretning til franske Total, for 47 milliarder kroner: http://www.business.dk/energi/maersk-saelger-maersk-oil-til-franske-total-for-47-milliarder-kroner?referrer=RSS
En tanke om “Et Kodak-moment: Mærsk kan være den nye Blockbuster”