Hvordan skal Facebook tjene penge?!

Jeg har det sidste stykke tid flere gange hørt at Facebook har svært ved at tjene penge på de mange brugere de har. Jeg kan simpelthen ikke forstå det. Der må da være rigelig med intelligente mennesker i Facebook koncernenen som kunne udtænke nye muligheder. Men hvis ikke der er, må jeg jo give dem nogle forslag, vi kan jo ikke have at Facebookaktien ryger endnu længere ned end den allerede er – og det skal lige i denne sammenhæng nævnes at jeg ikke selv har købt de famøse aktier! Det vil jeg måske gøre hvis de kommer igang med nedenstående 🙂

  1. Donationer. Donationer er meget brugt i Open Source verdenen. Jeg er helt sikker på at der er masser af mennesker som er så glade for Facebook at de kunne finde på at støtte videreudvikling med et par dollars. Det er selvfølgelig ikke så meget men mange bække små. Med de mange millioner brugere, må der være store muligheder i dette tiltag.
  2. “Facebook Coins”. Facebook kunne opfinde “Facebook Coins”, som brugerne kan bruge til betaling af alle mulige ting på Facebook. Brugerne køber Coins via egen facebook konto.
  3. “Støtte knap”. Brugerne elsker at “like” billeder af fx sultne børn, mishandlede hunde, børn som har mistet en soldaterfar etc. I stedet for kun at have en “like”  knap kunne Facebook udvikle en “Støt” knap. Her kunne man betale penge direkte til organisationen bag (fx dyrenes beskyttelse), og Facebook kunne så tage et beskedent procentbeløb. Her kunne “Facebook Coins” benyttes med fordel
  4. Virksomhedsbetaling. Virksomheder kunne betale et beskedent beløb for at have deres side på Facebook, evt kunne firmaerne betale sig fra at der var Facebook reklamer på deres side (hermed undgår Facebook også problemet med at reklamer har svært ved at slå igennem på mobiltelefoner (hmm…måske det allerede er opfundet? – Det burde det sgu være i hvert fald)
  5. Product placement. Når en bruger alligevel skriver om fx en lækker restaurant, kunne man linke direkte til restauranten (på samme måde som man tagger en ven i sine updates). Virksomheden skal selvfølgelig betale per klik. Denne løsning løser også problemet omkring reklamer og mobiltelefoner.
  6. Facebook events. Facebook må ud i virkeligheden, og arrangere store live events.
  7. Facebook væddemål. Forestil dig du kunne vædde med dine venner via Facebook. Du mener måske du kan løbe 5 km hurtigere end din ven Søren. Søren er helt sikker på at han kan løbe hurtigere end dig, og vil gerne vædde 100 kr. Væddemålet bliver først aktiveret og proklameret på ens facebookvæg, når begge kombattanter har indbetalt det aftalte beløb (Coins). Facebook tager så fx 2 procent af puljen.

Jeg kunne blive ved…Men Facebook må sgu selv ringe eller skrive hvis de vil have flere 🙂



UPDATE:
Jeg er blevet opmærksom på at Facebook faktisk har “Facebook Coins”. De kalder det Facebook Credits, men ingen har jo hørt om dette! Grunden til det ikke er slået igennem, er formentlig at den almindelige bruger ikke kan se ideen med det. Det skal følges op med nye spændende tiltag, som fx “støt knap”og FB væddemål, før det adopteres. Det virker dog som om Facebook er på rette vej, på dette område. http://developers.facebook.com/docs/credits/

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *


*